Skip to main content
Annika i pressenFærøerne

Efterskolen – en investering i Færøernes fremtid

By 12. maj 2011oktober 22nd, 2017No Comments

”Se så at blive hurtigt færdige med jeres uddannelse og kom ud på arbejdsmarkedet! Og sørg nu for, at vælge de fag og uddannelser, der efterspørges af erhvervslivet, så I kan bidrage til produktiviteten og væksten i samfundet”. Det er det benhårde budskab, mange politikere sender til de unge i dag.  Fag og uddannelser som ikke har direkte relevans for erhvervslivet skal udsultes og dø en stille død. Skolerne og videregående uddannelser skal spare som aldrig før. I en krisetid lyder det måske både rimeligt og fornuftigt. Men vi skal passe på, at vi ikke i iveren efter at komme ud af den nuværende økonomiske suppedas sparer vores egen fremtid ihjel. Velafbalancerede og veluddannede unge mennesker er jo netop, hvad vi – i Danmark såvel som i Færøerne – skal leve af i fremtiden. Skal vi bevare vores velfærd og sikre os mod fremtidige kriser, skal vi investere i – ikke beskære – uddannelserne, ej heller efterskolerne.

Visionsløse besparelser

I Danmark lægger regeringen op til, at alle uddannelser fremover skal måles snævert på deres relevans for erhvervslivet. Konsekvensen, tror jeg, kan blive, at ophold på efterskoler eller højskoler, der ofte udbyder et miks af boglige og kreative fag, over tid bliver stemplet som irrelevant tidsfordriv med en politisk og økonomisk nedprioritering til følge. Den danske regering har da også bebudet, at der skal spares 300 millioner kroner på de danske efterskoler frem til 2013.  I Færøerne er det også sparetider, der afholder fra at igangsætte byggeriet og åbningen af den nye efterskole i Hvalba. Det er forståeligt. Men jeg vil alligevel slutte mig til koret af de, der i stedet taler for at investere nu i uddannelserne og i efterskolerne i stedet. Hvorfor? Fordi det giver gevinst i fremtiden:

En gevinst for fremtidens erhvervsliv

1. Efterskoleophold lærer de unge at træffe gode valg:

Den personlige udvikling, man gennemgår under et efterskoleophold, har en værdi, som ikke nødvendigvis kan måles i kroner og øre, men som snarere kan måles i den enkeltes modenhed og afklaring af hvilken karrierevej, han eller hun skal satse på. Undersøgelser peger på, at efterskolen gør de unge mere motiverede til både at starte og gennemføre en ungdomsuddannelse.  En lavere grad af frafald på ungdomsuddannelserne kan spare samfundet og den enkelte for store omkostninger og nederlag.

2. Efterskoleophold lærer de unge at tage ansvar og del i fællesskabet:

Det måske vigtigste, man lærer på en efterskole er, at man udover ansvar for sig selv, også har et ansvar for de mennesker, man har omkring sig. Man indgår i et meget tæt socialt miljø, som byder på udfordringer på både godt og ondt. Man lever tæt sammen – sover, spiser, studerer, hygger, griner, græder og løser konflikter sammen. Og man bliver bevidst om, hvad det vil sige at være en del af et fællesskab. Det forpligtende samvær med de andre, gør den enkelte socialt kompetent og dygtig til at løse problemer i fællesskab. Det er netop de færdigheder, som erhvervslivet efterspørger og samfundet som helhed kan nyde godt af – også i fremtiden.

3. Efterskoleophold udvikler spændende voksne

Efterskolerne er netop kendetegnede ved deres linjefag, som giver eleverne mulighed for at dyrke individuelle interesser og færdigheder. De 263 efterskoler, der er spredt ud over Danmark, profilerer sig med tilbud om undervisning i sprog, musik, kunst, sport, kultur, teknologi, religion, design og teater som supplement til de mere traditionelle fag. Med det brede udbud af interesseorienterede linjefag er der rig mulighed for at finde lige netop dét, som giver den enkelte lysten til at lære, være kreativt og arbejde tværfagligt. Det giver en spændende, alsidig og kreativ profil som voksen, hvilket også i høj grad er efterspurgt i erhvervslivet og i samfundet i øvrigt.

Dette er blot nogle af grundene til, hvorfor det er så vigtigt at investere i efterskolerne – også i den nye efterskole i Hvalba – frem for at spare dem væk.

En menneskeligt akvarium

Jeg er selv oprindeligt fra Suduroy og tror, at en efterskole i Hvalba vil være en stor gevinst for lokalsamfundet – og ikke mindst for Færøernes unge:  Det er alfa og omega at skabe et spændende uddannelsesudbud og et godt fritidsmiljø, der i de unges øjne kan konkurrere med Danmark og resten af verden.

Tine Bryld har beskrevet efterskoler som: ”en menneskelig læreplads, man kunne unde alle. En slags akvarium, hvor du udfordres i trygge rammer og derved bliver bedre rustet fagligt og socialt, når du svømmer ud i verdenshavet.” Jeg synes, det er meget sigende for den mulighed, færøske – måske også danske udvekslingsparate– unge kan få gennem en efterskole i Hvalba.

Afgørende for de unges fremtid

Jeg har ikke selv gået på efterskole. Men jeg har gået på højskole og husker det som noget af det mest udfordrende og udviklende, jeg har prøvet. Mit ophold på højskolen gav mig lysten til at beskæftige mig med politik og har været medvirkende til, at jeg blev politisk aktiv og stiller op til folketinget for SF i dag. Det højskoleophold, som jeg dengang var bange for kunne blive et spild af tid og penge, viste sig at blive afgørende for min fremtid og for min beslutning om at tage aktivt del i det fællesskab og det samfund, der omgiver mig. Jeg ville ikke have undværet det for en million – medmindre jeg da lige havde haft mulighed for et efterskoleophold i Hvalba.

Efterskolen